Thursday 4 December 2014

Info Sakit Jantung

Penyakit jantung adalah istilah umum bagi pelbagai jenis penyakit dan keadaan yang memberi kesan kepada fungsi jantung. Tugas utama jantung adalah untuk mengepam darah ke seluruh badan. Kebimbangan yang utama Dengan keadaan hati PALING adalah berapa banyak Mereka Jejas jantung untuk mengepam darah abitur ini. Apabila orang menggunakan istilah penyakit jantung, Mereka Selalunya Merujuk kepada aterosklerosis, atau arteri disekat. Arteri disekat menyebabkan jantung penyakit arteri koronari, atau CAD. Sebaliknya, penyakit arteri koronari boleh menyebabkan:

ARTIKEL BERKAITAN
Jantung Diseases- Punca, Gejala, jenis, Pencegahan dan Rawatan Penyakit Jantung
7 Sebab Mengapa Kami Akhir Sehingga Wit Serangan Jantung
Penyakit jantung dan Pemakanan rendah
Penyakit Jantung kongestif Maklumat
Sakit dada dalam bentuk angina stabil atau angina tidak stabil

Kegagalan jantung kongestif, di manakah jantung gagal mengepam darah yang mencukupi untuk membekalkan tisu badan

serangan jantung

Degupan jantung yang tidak teratur atau aritmia

Tetapi penyakit jantung juga boleh merujuk kepada banyak keadaan lain. Ini adalah penting bagi orang ramai untuk ingat Apabila Mereka melihat atau mendengar penyakit jantung jangka. Penyakit jantung adalah punca utama kematian.

Memahami Penyakit Jantung

Apakah sebab-sebab dan Risiko penyakit ini?

Terdapat banyak sebab-sebab penyakit jantung. Aterosklerosis, atau Penyekatan arteri, sebahagiannya atau sepenuhnya bertanggungjawab untuk pelbagai penyakit Yang Memberi Kesan jantung, termasuk: kegagalan jantung kongestif, keadaan di Yang Lemah jantung adalah untuk mengepam darah yang mencukupi Tidak dapat SELURUH badan.

Faktor-faktor Yang Meningkatkan risiko seseorang mendapat Membangunkan aterosklerosis termasuk:

diabetes

Berat badan yang berlebihan dan obesiti

Sejarah keluarga aterosklerosis atau penyakit arteri koronari

Tekanan darah tinggi

Tahap kolesterol yang tinggi

usia yang semakin meningkat

Kurang bersenam

Tuxedo

Tekanan darah tinggi boleh menyebabkan penyakit jantung Malah Apabila arteri tidak tersumbat. Tekanan darah yang meningkat boleh menyebabkan pembesaran jantung, dipanggil hipertropi, dan kegagalan jantung kongestif. Ia juga menaikkan risiko arteri tersumbat, yang mana boleh merosakkan jantung lanjut.

Penyakit jantung kongenital, yang bermaksud bahawa penyakit jantung adalah hadir pada masa kelahiran, boleh menyebabkan jantung Itu mempunyai struktur tidak normal atau fungsi iaitu kecacatan septal artrial atau kecacatan septal ventrikular dan. Keadaan jantung injap, stenosis pulmonari: sebagaimana yang hadir pada masa kelahiran.


Apakah tanda-tanda dan gejala penyakit ini?

Gejala bergantung kepada sebab, keterukan dan jenis penyakit jantung. Tanda-tanda dan gejala-gejala dalam penyakit jantung biasa termasuk:

Sakit dada atau kesusahan perut

batuk

Sianosis atau perubahan warna kebiruan kepada kulit

Urat diperbesarkan di leher

Pengsan atau lulus

Hilang selera makan dan kehilangan berat badan

Berdebar-debar atau kesedaran luar biasa denyutan jantung

Sesak nafas

Bengkak di kaki

Kelemahan dan keletihan

Bagaimanakah penyakit ini Didiagnosis?

Penyakit jantung adalah Disyaki Selalunya selepas sejarah perubatan diambil dan pemeriksaan fizikal dilakukan. Ujian-ujian lanjut Boleh dibuat untuk menentukan jenis, keterukan, dan sebab keadaan jantung. Ini mungkin termasuk:

Sinar-X dada

Ekokardiogram, yang manakah menggunakan gelombang bunyi untuk melihat jantung pukulan itu

Elektrokardiogram, atau EKG, yang manakah menunjukkan aktiviti elektrik jantung

Ujian EKG tekanan, di manakah orang yang berjalan di atas treadmill Sama ada Menerima ubat atau sementara kesan pada jantung adalah Memeriksa Dengan Satu EKG atau pengimejan ujian

Darah dan air kencing ujian

CT Angio, satu kajian khusus di mana seorang agen kontras disuntik melalui urat dan CT dilakukan pada masa yang Apabila agen kontras pas-melalui arteri koronari.

Angiografi koronari adalah prosedur invasif minimum untuk mengakses peredaran koronari dan dewan dipenuhi darah jantung menggunakan kateter jantung dan sinar X-khas dilakukan dengan agen Berbeza dengan melihat hati dan bekalan darahnya.

Apa yang boleh dilakukan untuk Mencegah penyakit ini?

Pencegahan penyakit jantung adalah berkaitan con sus sebab. Penyakit jantung disebabkan oleh aterosklerosis boleh dicegah kami dengan tidak merokok dan dengan mengawal tekanan darah tinggi, kencing manis, dan kolesterol. Mengelakkan Alkohol Bolehkah Mencegah kes disebabkan oleh punca ini. Mengekalkan berat badan yang sihat, termasuk melayan aktiviti fizikal dalam kehidupan sehari-hari, dan makan diet yang direka untuk mengurangkan penyakit jantung boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.

Apakah kesan-kesan jangka panjang penyakit ini?

Kesan jangka panjang bergantung kepada jenis, keterukan, dan punca penyakit jantung. Serangan jantung dan kegagalan jantung kongestif adalah sebab-sebab biasa kematian. Jangkitan jantung hilang sepenuhnya Mei selepas rawatan dan tidak mempunyai kesan jangka panjang.

Apakah Risiko kepada orang lain?

Penyakit jantung tidak berjangkit. Beberapa penyebab mewarisi penyakit jantung boleh diwariskan kepada anak-anak seseorang. Jika penyebab adalah jangkitan, jangkitan Mungkin berjangkit.

No comments:

Post a Comment